Δευτέρα 30 Νοεμβρίου 2015

Πάουλο Φρέιρε: Τα προσόντα ενός προοδευτικού δασκάλου


Αναδημοσίευση από το TVXS

Θα ήθελα να ξεκαθαρίσω ότι τα προσόντα για τα οποία θα μιλήσω, τα οποία θεωρώ απαραίτητα για τον προοδευτικό δάσκαλο, είναι προσόντα που αποκτώνται σταδιακά, μέσα από την καθημερινή πρακτική. Επιπλέον, αναπτύσσονται μέσα από την πρακτική, παράλληλα με την πολιτική απόφαση ότι ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι εξαιρετικής σημασίας. Έτσι, τα προσόντα για τα οποία θα μιλήσω δεν μπορούμε να τα έχουμε εκ γενετής ούτε μπορούν να μας δοθούν με διάταγμα ή ως δώρο. Επίσης, η σειρά με την οποία τα παρουσιάζω εδώ δεν αφορά την αξία τους. Είναι όλα εξίσου αναγκαία για μια προοδευτική εκπαιδευτική πράξη.
Η ταπεινοφροσύνη μας βοηθά να καταλάβουμε μια προφανή αλήθεια: κανείς δεν τα ξέρει όλα. Κανείς δεν τα αγνοεί όλα. Όλοι ξέρουμε κάτι. Όλοι αγνοούμε κάτι. Κάποιος χωρίς ταπεινοφροσύνη δεν μπορεί καν να ακούσει με σεβασμό εκείνους που θεωρεί πολύ κατώτερους του δικού του επιπέδου ικανοτήτων […]
Μια από τις ελλείψεις που μπορεί να έχει ο εκπαιδευτικός είναι η ανικανότητα να παίρνει αποφάσεις. Μια τέτοια αναποφαστικότητα εκλαμβάνεται από τους μαθητές είτε ως ηθική αδυναμία είτε ως επαγγελματική ανικανότητα. Οι δημοκρατικοί εκπαιδευτικοί δεν πρέπει να ακυρώνουν τον εαυτό τους στο όνομα της δημοκρατικότητάς τους. Αντίθετα, μολονότι δεν μπορούν να πάρουν την αποκλειστική ευθύνη για τη ζωή των μαθητών τους, δεν πρέπει στο όνομα της δημοκρατίας να αποφύγουν την ευθύνη της λήψης αποφάσεων. Παράλληλα, δεν πρέπει να αυθαιρετούν στις αποφάσεις τους […]
Μολονότι αναγνωρίζω ότι αυτές οι σκέψεις περί προσόντων είναι ανολοκλήρωτες, θα ήθελα επίσης να αναφέρω με συντομία τη χαρά της ζωής, που τη θεωρώ θεμελιώδη αρετή για τη δημοκρατική εκπαιδευτική πρακτική.
Είτε είμαστε πρόθυμοι να ξεπεράσουμε παραλείψεις ή ασυνέπειες είτε όχι, με ταπεινοφροσύνη, με στοργική αγάπη, με θάρρος, ανοχή, ικανότητα, αποφαστικότητα, υπομονή – ανυπομονησία και λεκτική φειδώ, συμβάλλουμε στη δημιουργία ενός ευτυχισμένου, χαρούμενου σχολείου. Εργαζόμαστε για ένα σχολείο – περιπέτεια, ένα σχολείο που πάει μπροστά, που δεν φοβάται να ριψοκινδυνεύει, που απορρίπτει τη στασιμότητα. Είναι ένα σχολείο που σκέφτεται, συμμετέχει, δημιουργεί, μιλά, αγαπά, φαντάζεται, αγκαλιάζει με πάθος και λέει ναι στη ζωή. Δεν είναι ένα σχολείο που σιωπά και παραιτείται.
Πράγματι, ο εύκολος τρόπος να αντιμετωπίσουμε τα εμπόδια που ορθώνονται από την κυβερνητική περιφρόνηση και την αυθαιρεσία των αντιδημοκρατικών αρχών είναι η μοιρολατρική παραίτηση, στην οποία πολλοί από εμας καταφεύγουμε.
«Και τι μπορώ να κάνω; Είτε με αποκαλούν δάσκαλο, είτε στοργική μητέρα, εγώ πάλι είμαι κακοπληρωμένος, αγνοημένος και παραμελημένος. Ας είναι, λοιπόν». Στην πραγματικότητα αυτή είναι η πιο βολική θέση, αλλά είναι και η θέση αυτού που παραιτείται από τον αγώνα, που παραιτείται από την ιστορία. Είναι η θέση εκείνων που αποκηρύσσουν τη σύγκρουση, η έλλειψη της οποίας υπονομεύει την αξιοπρέπεια της ζωής. Δεν μπορεί να υπάρξει ζωή ή ανθρώπινη ύπαρξη χωρίς αγώνα και σύγκρουση. Η σύγκρουση ενυπάρχει στη συνείδησή μας. Αν αρνηθούμε τη σύγκρουση παραβλέπουμε τις πιο θεμελιακές όψεις της φυσικής και της κοινωνικής μας εμπειρίας. Προσπαθώντας να αποφύγουμε τη σύγκρουση, συντηρούμε το στάτους κβο.
Δεν βλέπω, συνεπώς, άλλη εναλλακτική λύση για τους εκπαιδευτικούς από την ενότητα μέσα στην ποικιλομορφία των ενδιαφερόντων τους για να υπερασπίσουν τα δικαιώματά τους. Αυτά τα δικαιώματα περιλαμβάνουν το δικαίωμα της ελευθερίας στη διδασκαλία, το δικαίωμα να λένε τη γνώμη τους. Το δικαίωμα για καλύτερες συνθήκες στην άσκηση του παιδαγωγικού τους έργου, το δικαίωμα να παίρνουν πληρωμένες ετήσιες άδειες για επιμόρφωση, το δικαίωμα να είναι συγκροτημένοι. Το δικαίωμα να κρίνουν τις αρχές χωρίς το φόβο αντίποινων (που συνεπάγεται το καθήκον να κρίνουμε ειλικρινά). Το δικαίωμα στο καθήκον να είναι σοβαροί και σαφείς και να μην ψεύδονται για να επιβιώσουν.
Πρέπει να αγωνιζόμαστε ώστε αυτά τα δικαιώματα όχι μόνο να αναγνωριστούν, αλλά και να γίνουν σεβαστά και να εφαρμοστούν. Κάποιες φορές μπορεί να χρειαστεί να αγωνιστούμε στο πλευρό των συνδικαλιστικών οργανώσεων κι άλλες φορές εναντίον τους, αν η ηγεσία τους είναι σεχταριστική, είτε είναι αριστερή είτε δεξιά. Άλλες φορές πάλι μπορεί να πρέπει να αγωνιστούμε ως προοδευτική διοίκηση ενάντια στην οργισμένη αντίδραση της συντήρησης, των προσηλωμένων στις παραδόσεις και εναντίον των νεοφιλελεύθερων που βλέπουν τον εαυτό τους ως το απαύγασμα της ιστορίας […]
Οι προοδευτικοί εκπαιδευτικοί πρέπει να πείσουν τον εαυτό τους ότι δεν είναι μόνο δάσκαλοι – κάτι τέτοιο δεν ευσταθεί – δεν είναι μόνο ειδικοί της διδασκαλίας. Είμαστε πολιτικοί αγωνιστές, επειδή είμαστε δάσκαλοι. Η δουλειά μας δεν τελειώνει στη διδασκαλία των μαθηματικών, της γεωγραφίας, του συντακτικού, της ιστορίας. Η δουλειά μας είναι να διδάξουμε αυτά τα πράγματα με σοβαρότητα και επιδεξιότητα, αλλά και να συμμετέχουμε, να αφιερωθούμε στον αγώνα για να νικηθεί η κοινωνική αδικία.
[Αποσπάσματα από το βιβλίο του Πάουλο Φρέιρε «Δέκα Επιστολές προς εκείνους που τολμούν να διδάσκουν» εκδ. Επίκεντρο, Αθήνα, 2006]
* Ο Πάουλο Φρέιρε είναι ένας από τους κορυφαίους στον κόσμο σύγχρονους εκπαιδευτικούς και κοινωνιολόγους. Η σκέψη του Φρέιρε εκφράζει την απάντηση ενός δημιουργικού μυαλού και μιας συνείδησης στην εξαιρετική αθλιότητα και δυστυχία όπου ζούσαν οι καταπιεσμένες μάζες γύρω του. Η οικονομική κρίση του 1929 έπληξε και την μικροαστική οικογένειά του και ο ίδιος βρέθηκε ανάμεσα στις στρατιές «των κολασμένων της γης». Η εμπειρία αυτή επέδρασε αφάνταστα στον χαρακτήρα και στην σκέψη του Freire και τον έκανε να ορκιστεί σε ηλικία έντεκα ετών ότι θα αφιερώσει την ζωή του ενάντια στην πείνα και την εξαθλίωση «για να μην νιώσουν τα άλλα παιδιά την αγωνία που ο ίδιος ένιωσε» - και κράτησε τον όρκο του.


Σάββατο 28 Νοεμβρίου 2015

Γενική Απεργία στις 3/12/2015

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Η Εκτελεστική Επιτροπή της Α.Δ.Ε.Δ.Υ. στη συνεδρίασή της (24/11/2015 εκτίμησε ότι η συμμετοχή στην πρόσφατη Γενική Απεργία (12/11/2015) και ο όγκος των απεργιακών συλλαλητηρίων αποδεικνύει ότι οι εργαζόμενοι, οι συνταξιούχοι, οι άνεργοι, οι αυτοαπασχολούμενοι, οι νέοι και οι νέες της χώρας μας δεν το βάζουν κάτω, παρά τη διάψευση των ελπίδων τους από τη συνθηκολόγηση της Κυβέρνησης με τους δανειστές, που οδηγεί στην εφαρμογή ενός νέου σκληρού και αντικοινωνικού νεοφιλελεύθερου προγράμματος.
Η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ με την εφαρμογή των μέτρων του 3ου μνημονίου και την ψήφιση των προαπαιτούμενων προχωράει στην εφαρμογή καταιγισμού μέτρων ενάντια στην εργατική τάξη και τα φτωχά λαϊκά στρώματα.
Με το νομοσχέδιο που σχεδιάζει να ψηφίσει η Κυβέρνηση θα δοθεί το τελειωτικό χτύπημα στην Κοινωνική Ασφάλιση με την ενοποίηση όλων των Ταμείων, την εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος, την ολοκληρωτική ανατροπή του χαρακτήρα του ασφαλιστικού συστήματος που από δημόσιο, αναδιανεμητικό και αλληλέγγυο θα μετατραπεί σε κεφαλαιοποιητικό, χωρίς την εγγύηση του κράτους, με δραματικά μειωμένες παροχές και κατάργηση των επικουρικών συντάξεων.
Η νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται θα είναι η χορήγηση ουσιαστικά προνοιακών επιδομάτων αντί συντάξεων αξιοπρεπούς διαβίωσης και η κάλυψη των αναγκών από ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες, για όσους μπορούν να καταφύγουν σ' αυτές, διευρύνοντας έτσι τις ανισότητες και τις ταξικές αντιθέσεις.
Ο νέος κρατικός προϋπολογισμός προβλέπει νέα φοροκαταιγίδα πλάι στον ΕΝΦΙΑ και τις αυξήσεις στα τέλη κυκλοφορίας. Είναι ένας ακόμα προϋπολογισμός νεοφιλελεύθερης κατεύθυνσης καθώς προβλέπει την αύξηση των πάσης φύσεως έμμεσων φόρων, που πλήττουν κυρίως τα φτωχά λαϊκά στρώματα και τη μείωση των δαπανών για την παιδεία, την υγεία, την ασφάλιση, την πρόνοια και την αυτοδιοίκηση.

Η Εκτελεστική επιτροπή της Α.Δ.Ε.Δ.Υ. με βάση τις παραπάνω εξελίξεις αποφάσισε την κήρυξη Γενικής Πανελλαδικής Απεργίας για την Πέμπτη, 3 Δεκεμβρίου 2015 με απεργιακές συγκεντρώσεις στην Αθήνα, Πλατεία Κλαυθμώνος, ώρα 11:00πμ και στην περιφέρεια στις έδρες των Νομαρχιακών Τμημάτων.
Είναι το επόμενο βήμα στο πλαίσιο της κλιμάκωσης του αγώνα μας για να ακυρώσουμε την επιχείρηση κατεδάφισης του συστήματος Κοινωνικής Ασφάλισης.
Τα ευρύτερα κοινωνικά στρώματα, που πλήττονται βάναυσα από τα μνημονιακά μέτρα, με τους αγώνες τους θα ανατρέψουν τις πολιτικές της λιτότητας, της ανεργίας, της φοροληστείας, των πλειστηριασμών της λαϊκής κατοικίας και της εκποίησης της δημόσιας περιουσίας.
Ο πολύμορφος αυτός αγώνας θα κλιμακωθεί με στόχο να ανατραπεί η αντιλαϊκή Κυβερνητική πολιτική που υπηρετεί τα συμφέροντα των τραπεζών, της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του ΔΝΤ και του κεφαλαίου.

Από την Εκτελεστική Επιτροπή της Α.Δ.Ε.Δ.Υ. 

Πέμπτη 26 Νοεμβρίου 2015

Αποτελέσματα Εκλογών Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Χαλκίδας


Στις εκλογές που πραγματοποιήθηκαν σήμερα Τετάρτη 25 Νοεμβρίου 2015, μετά από ακόμη μία ανύπαρκτη Γενική Συνέλευση, τα αποτελέσματα είχαν ως εξής:

Ψήφισαν : 864 εκπαιδευτικοί.
Άκυρα - λευκά : 69
Έγκυρα ψηφοδέλτια : 795.

Έλαβαν :
Δημοκρατική Συνεργασία 388 ψήφους και 4 έδρες στο νέο Διοικητικό Συμβούλιο
Τελευταίο Θρανίο 198 ψήφους και 2 έδρες στο νέο Διοικητικό Συμβούλιο
ΠΑΜΕ 134 ψήφους και 1 έδρα
Ενιαίο ψηφοδέλτιο 75 ψήφους και καμμιά έδρα.

Για την Ελεγκτική Επιτροπή εκλέγουν 2 μέλη το ΔΗΣΥ και 1 μέλος το Τελευταίο Θρανίο.

Καλή επιτυχία στο νέο Διοικητικό Συμβούλιο.

Δευτέρα 23 Νοεμβρίου 2015

Εκλογοαπολογιστική Γενική Συνέλευση


Η εκλογοαπολογιστική Γενική Συνέλευση και οι Αρχαιρεσίες για την ανάδειξη νέου Δ.Σ. θα γίνουν την Τετάρτη 25 Νοεμβρίου 2015.

Η Γενική Συνέλευση θα πραγματοποιηθεί στο κτίριο της Περιφερειακής Ενότητας Εύβοιας από 8.30π.μ. έως 1.00μ.μ. και οι αρχαιρεσίες για την ανάδειξη νέου ΔΣ θα γίνουν στο 13ο Δημοτικό Σχολείο Χαλκίδας από 1.15μ.μ. έως 7.00μ.μ.

Την ημέρα της εκλογικής διαδικασίας τα σχολεία, που ανήκουν στο Σύλλογό μας θα είναι κλειστά, μετά από αίτημα του Συλλόγου στον Προϊστάμενο του Νομού. 

Το συνδικαλιστικό αυτό δικαίωμα θα πρέπει να διαφυλαχτεί με τη συμμετοχή όλων στη Γενική Συνέλευση, από την αρχή της διαδικασίας. 

Όποιος συνάδελφος δεν επιθυμεί να είναι στην Γενική Συνέλευση είναι υποχρεωμένος να βρίσκεται στο σχολείο.

Η πραγματικότητα που βιώνουμε και τα προβλήματα που διαλύουν την εκπαίδευση απαιτούν δράση, που μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από συλλογικότητα και συμμετοχή. Η παρουσία μας λοιπόν στην Γενική συνέλευση είναι πράξη πολιτική, είναι δήλωση αγωνιστικότητας και αντίστασης στην πολιτική διάλυσης και απαξίωσης της ζωής μας .


Το ΔΣ



Ψηφοδέλτιο Τελευταίου Θρανίου

Υποψήφιοι με το ψηφοδέλτιο του Τελευταίου Θρανίου για τις εκλογές της 25ης Νοεμβρίου 2015, στο Σύλλογο Δασκάλων και Νηπιαγωγών Χαλκίδας είναι : 

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ


  1. ΑΝΤΩΝΙΑΔΗΣ  ΑΜΑΝΑΤΙΟΣ, 18ο  Δημοτικό Σχολείο Χαλκίδας
  2. ΑΥΓΕΡΙΝΟΣ  ΓΙΑΝΝΗΣ, Δημοτικό Σχολείο Αγίου Νικολάου
  3. ΓΟΔΕΒΕΝΟΥ ΕΛΕΝΗ, 25ο Δημοτικό Σχολείο Χαλκίδας
  4. ΖΕΡΒΑ  ΕΥΔΟΚΙΑ, 24ο Δημοτικό Σχολείο Χαλκίδας
  5. ΖΕΡΒΟΥΔΑΚΗΣ ΜΠΑΜΠΗΣ, Δημοτικό Σχολείο Λαμψάκου
  6. ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΗ  ΖΑΧΑΡΕΝΙΑ, Ειδικό Νηπιαγωγείο Χαλκίδας
  7. ΚΑΡΑΜΠΑΣ ΗΛΙΑΣ, 20ο Δημοτικό Σχολείο Χαλκίδας
  8. ΚΑΪΤΣΙΩΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ, Δημοτικό Σχολείο Μαντουδίου
  9. ΚΟΛΙΟΒΕΤΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ, 25ο Νηπιαγωγείο Χαλκίδας
  10. ΚΟΝΤΟΝΙΝΑΣ   ΔΗΜΗΤΡΗΣ, 5ο Δημοτικό Σχολείο Χαλκίδας
  11. ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ  ΜΙΚΑ, 9ο Δημοτικό Σχολείο Χαλκίδας
  12. ΛΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ   ΕΛΕΝΗ, Ειδικό Νηπιαγωγείο Χαλκίδας
  13. ΜΑΝΟΥΣΟΥ  ΔΗΜΗΤΡΑ, Δημοτικό Σχολείο Μύτικα
  14. ΠΑΠΟΥΤΣΗ ΕΛΛΗ, 19ο Δημοτικό Σχολείο Χαλκίδας
  15. ΣΑΜΠΑΝΗ  ΒΑΣΩ, Δημοτικό Σχολείο Καλοχωρίου Παντιχείου
  16. ΣΙΟΛΙΑ ΜΑΡΙΛΕΝΑ, Δημοτικό Σχολείο Αγίου Νικολάου




ΕΛΕΓΚΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ

ΚΑΛΑΘΕΡΗ ΜΑΓΔΑΛΗΝΗ, 7ο Δημοτικό Σχολείο Χαλκίδας



Κυριακή 22 Νοεμβρίου 2015

Προτάσεις του Τελευταίου Θρανίου για τις εκλογές του Συλλόγου



Είναι σαφές σε όλους ότι η έκτακτη, όπως κάποιοι υποστήριζαν, κατάσταση των μνημονίων ριζώνει όλο και πιο βαθιά και οριστικοποιείται ως μονόδρομος(;). Τα βάναυσα αποτελέσματα αυτών των πολιτικών έχουν μετατρέψει τις ζωές μας σε καθημερινό εφιάλτη. Στο παγκόσμιο σκηνικό βομβαρδίζεται και πνίγεται κάθε ανθρώπινο δικαίωμα.

Το ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΘΡΑΝΙΟ συνεχίζει. Συνεχίζει να οραματίζεται. Συνεχίζει να εκπροσωπεί όλους εσάς που ζητάτε μια καλύτερη εκπαίδευση αλλά και ένα συνεπέστερο και ουσιαστικότερο συνδικαλισμό. Γι’ αυτό και επιμένει στη θέση του για συμμετοχή όλων στις γενικές συνελεύσεις. Γιατί η εφαρμογή της εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ θα φέρει ένα ακόμα πιο αντιπαιδαγωγικό και οπισθοδρομικό «Νέο Σχολείο».

Στις εκλογές για την ανάδειξη του νέου Δ.Σ. του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Χαλκίδας,

το ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΘΡΑΝΙΟ προτείνει:
  • Μείωση της συνδρομής στο ελάχιστο, στο τμήμα που αφορά τη ΔΟΕ. Δημιουργία απεργιακού ταμείου.
  • Αλλαγή καταστατικού για να γίνεται συνέλευση με το ένα πέμπτο των μελών του Συλλόγου ή και με νέους τρόπους, από απόσταση. Δε γίνεται να εκπροσωπούμαστε (στις συνελεύσεις προέδρων στη ΔΟΕ) μόνο από τον/την εκάστοτε πρόεδρο που δε μεταφέρει ποτέ αποφάσεις Γενικών Συνελεύσεων.
  • Αλλαγή καταστατικού για την μετονομασία του Συλλόγου, σε Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χαλκίδας.
  • Οι εκλεγμένοι συνδικαλιστές να μην είναι δυνατό να γίνονται διορισμένα μέλη υπηρεσιακών συμβουλίων.
  • Οι συνάδελφοι σε θέσεις διοίκησης, για λόγους ηθικής, να παραιτούνται από το Δ.Σ. υπέρ των υπολοίπων συνυποψηφίων τους.
  • Δημιουργία ομάδων συνεργασίας εκπαιδευτικών σε θέματα εκπαιδευτικού έργου.
  • Στενή συνεργασία με την ΕΛΜΕ.
Παράλληλα το ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΘΡΑΝΙΟ διεκδικεί:
  • Μαζικούς διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών και άμεση κατάργηση κάθε ελαστικής σχέσης εργασίας ( αναπληρωτές, ΕΣΠΑ, κλπ). Προτεραιότητα και ενίσχυση της Ειδικής Αγωγής.
  • Δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή. Δωδεκάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση με κατευθύνσεις.
  • Αναλυτικά προγράμματα προσαρμοσμένα στις ανάγκες της σύγχρονης παιδαγωγικής.
  • Κατάργηση της βαθμολογικής αξιολόγησης των μαθητών και των μαθητριών.
  • Κατάργηση του μαθήματος των Θρησκευτικών και των μαθητικών παρελάσεων.
  • Επαρκή χρηματοδότηση των Σχολικών Επιτροπών και απόλυτη διαφάνεια στην κάλυψη των αναγκών όλων των σχολείων.
  • Επαρκής αριθμός Σχολικών Συμβούλων για όλες τις ειδικότητες και για όλες τις σχολικές μονάδες. Επαρκής σχέση τους με πραγματική τάξη (π.χ. διδασκαλία μέσα σε τάξη, μία ημέρα την εβδομάδα). 
  • Οι διευθυντές των σχολείων να μην υπερβαίνουν τις δύο συνεχόμενες θητείες στο ίδιο σχολείο και πάντα να συνυπολογίζεται η γνώμη του Συλλόγου Διδασκόντων.
  • Διερεύνηση της σκέψης για την ενοποίηση της Α΄θμιας και Β’θμιας Εκπαίδευσης ώστε να λυθούν και τα προβλήματα που προέκυψαν στις οργανικές θέσεις με τη μετάταξη από τη δευτεροβάθμια εκπαιδευτικών ειδικοτήτων.
  • Εξορθολογισμός της αξιολόγησης όλων των συνιστωσών της εκπαίδευσης (υποδομές, προγράμματα, εκπαιδευτικό έργο).
  • Διασφάλιση από τη Διοίκηση της απερίσκεπτης και ανενόχλητης εργασίας του εκπαιδευτικού.
  • Καμία έκπτωση στα συνδικαλιστικά και εργασιακά μας δικαιώματα.
  • Δράσεις αλληλεγγύης για τη προάσπιση όλων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Συνάδελφοι, για την ακύρωση των μνημονιακών πολιτικών απαιτείται συνδικαλιστική πάλη και αγώνας.

Συμμετέχουμε όλοι στη Γενική Συνέλευση της 25ης Νοεμβρίου. 

Στηρίζουμε το ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΘΡΑΝΙΟ.



Από τη ΔΟΕ ενόψει εκλογών των Συλλόγων

Συνδρομή αναπληρωτών εκπαιδευτικών 

Ενημερώνουμε τους Συλλόγους Εκπαιδευτικών Π.Ε. ότι έπειτα από σημερινή ομόφωνη απόφαση του Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. στο πλαίσιο της ψήφισης του προϋπολογισμού για το συνδικαλιστικό έτος 2015 – 2016, η συνδρομή των αναπληρωτών εκπαιδευτικών προς τη Δ.Ο.Ε. αναπροσαρμόζεται στο μισό της συνδρομής των μόνιμων εκπαιδευτικών (12 ευρώ) προσαυξημένη με το ποσό της συνδρομής τους προς την ΑΔΕΔΥ (3 ευρώ), δηλαδή στο συνολικό ποσό των δεκαπέντε (15) ευρώ.

Από τη ΔΟΕ (19/11/2015 - αρ.πρωτ. 234).

Πέμπτη 19 Νοεμβρίου 2015

26 χρόνια Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού


Αγαπητές φίλες, αγαπητοί φίλοι
Στις 20 Νοεμβρίου 2015, Παγκόσμια Ημέρα Δικαιωμάτων του Παιδιού, συμπληρώνονται 26 χρόνια από την υιοθέτηση της Διεθνούς Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού, το σημαντικότερο κείμενο για τα δικαιώματα των παιδιών.
Με αφορμή την επέτειο αυτή, ο Συνήγορος του Παιδιού διοργανώνει εκδήλωση με θέμα "Σε αναζήτηση της φροντίδας και της συμμετοχής: τα δικαιώματα των παιδιών που ζουν στα ιδρύματα", στις 23 Νοεμβρίου 2015, στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων. Δείτε την Πρόσκληση και το Πρόγραμμα της εκδήλωσης.
Ακόμη, με αφορμή τα "γενέθλια" της Σύμβασης, ο Συνήγορος του Παιδιού δημιούργησε ένα κουίζ για μικρούς και μεγάλους! Κάντε το κουίζ με τις 26 δηλώσεις (μαζί με τα παιδιά σας ή, αν είστε εκπαιδευτικοί, με τους μαθητές σας) και τσεκάρετε πόσο καλά ξέρετε τα δικαιώματα των παιδιών!
Ας δυναμώσουμε το μήνυμα για την προστασία και διεκδίκηση των δικαιωμάτων των παιδιών!
Με φιλικούς χαιρετισμούς,
Γιώργος Μόσχος

Βοηθός Συνήγορος του Πολίτη για τα Δικαιώματα του Παιδιού

"ΕΘΝΙΚΟΣ" ΚΑΙ "ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ" ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ: ΠΟΙΟΣ ΚΟΡΟΪΔΕΥΕΙ ΠΟΙΟΝ;


Άρθρο του Δημήτρη  Μαριόλη
Αναδημοσίευση από την Εκπαιδευτική Λέσχη

Ο νέος υπουργός Παιδείας εξήγγειλε την έναρξη «εθνικού και κοινωνικού διαλόγου για την παιδεία». Σε πρόσφατη μάλιστα συνέντευξή του (Βήμα της Κυριακής, 11 Οκτώβρη 2015), δήλωσε μεταξύ άλλων ότι:

«Εκκρεμεί ωστόσο μια συνολική πρόταση για αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης με χρονικό ορίζοντα την άνοιξη. Όμως θα προηγηθεί ο εθνικός και κοινωνικός διάλογος για την εκπαίδευση. Υπάρχουν πολλά ζητήματα που έχουν να κάνουν με την αξιοποίηση του εκπαιδευτικού δυναμικού. Το θέμα της αύξησης των ωρών διδασκαλίας καθώς και της μείωσης των ειδικοτήτων των εκπαιδευτικών, που είναι περίπου 120, θα τεθεί στον δημόσιο διάλογο, καθώς είναι θέμα διαλόγου και όχι επιβολής.  Η αξιολόγηση είναι ένα θέμα που χρήζει… αξιολόγησης. Δυστυχώς στο παρελθόν συνδυάστηκε με αντίληψη τιμωρητική για τους εκπαιδευτικούς και δημιούργησε προκαταλήψεις. Αντιθέτως, η αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου είναι αναγκαία για να βοηθηθούν ο εκπαιδευτικός και η σχολική μονάδα. Δεν εξιδανικεύω. Όπως συμβαίνει και σε άλλους κοινωνικούς χώρους, μπορεί κανείς να διακρίνει συμπεριφορές ρουτίνας και μειωμένου ενδιαφέροντος. Η μεγάλη πλειονότητα όμως των εκπαιδευτικών στηρίζει το δημόσιο σχολείο μέσα σε συνθήκες κρίσης»

Επιπλέον, όπως δημοσιεύτηκε στα ΜΜΕ, ο πρωθυπουργός στην πρώτη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου έκανε λόγο για «εμβληματική παρέμβαση στην Παιδεία και την Έρευνα» ,αναφέροντας ότι «πρέπει να αφήσουμε το στίγμα μας με μια μεγάλη μεταρρύθμιση στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση».

Ωστόσο, όπως μπορούμε να διαβάσουμε στο Μνημόνιο Γ που ψηφίστηκε στις 13 Αυγούστου 2015 στη Βουλή, όλα αυτά τα ζητήματα, καθώς και όλα όσα υποτίθεται ότι θα «συζητηθούν» στον «εθνικό/κοινωνικό διάλογο», έχουν ήδη συμφωνηθεί με την τρόικα και αποτελούν Νόμο του ελληνικού κράτους!

Παραθέτουμε το σχετικό απόσπασμα:

Εκπαίδευση. Οι αρχές θα διασφαλίσουν τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό του τομέα της εκπαίδευσης σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές της ΕΕ και αυτό θα τροφοδοτήσει την προγραμματισμένη ευρύτερη στρατηγική ανάπτυξης. Οι αρχές, σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ και ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες, θα επικαιροποιήσουν, έως τον Απρίλιο του 2016, την αξιολόγηση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος που εκπόνησε ο ΟΟΣΑ το 2011. Η εν λόγω επανεξέταση θα καλύπτει όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένων των δεσμών μεταξύ έρευνας και εκπαίδευσης, και της συνεργασίας μεταξύ πανεπιστημίων, ερευνητικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων με σκοπό την ενίσχυση της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας (βλ. επίσης ενότητα 4.2). Μεταξύ άλλων, η επανεξέταση θα αξιολογήσει την υλοποίηση της μεταρρύθμισης του “Νέου Σχολείου”, το περιθώριο περαιτέρω εξορθολογισμού (των τάξεων, σχολείων και πανεπιστημίων), τη λειτουργία και διακυβέρνηση των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, την αποδοτικότητα και αυτονομία των δημόσιων εκπαιδευτικών μονάδων και την αξιολόγηση και διαφάνεια σε όλα τα επίπεδα. 
Η επανεξέταση θα προτείνει συστάσεις σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές των χωρών του ΟΟΣΑ. Με βάση τις συστάσεις της επανεξέτασης, οι αρχές θα εκπονήσουν επικαιροποιημένο εκπαιδευτικό σχέδιο δράσης και θα υποβάλουν προτάσεις για δράσεις το αργότερο έως τον Μάιο του 2016, οι οποίες θα εγκριθούν έως τον Ιούλιο του 2016, και εφόσον είναι δυνατόν, τα μέτρα θα πρέπει να τεθούν σε ισχύ πριν από το ακαδημαϊκό έτος 2016 - 2017. 
Ειδικότερα, οι αρχές δεσμεύονται να ευθυγραμμίσουν τον αριθμό διδακτικών ωρών ανά μέλος του προσωπικού , καθώς και την αναλογία μαθητών ανά τάξη και ανά εκπαιδευτικό, με τις βέλτιστες πρακτικές των χωρών του ΟΟΣΑ, το αργότερο έως τον Ιούνιο του 2018. Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων θα συνάδει με το γενικό σύστημα αξιολόγησης της δημόσιας διοίκησης. Οι αρχές θα διασφαλίσουν τη δίκαιη μεταχείριση όλων των φορέων παροχής εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανόμενων των ιδιωτικών ιδρυμάτων, καθορίζοντας ελάχιστα πρότυπα.
(Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, Αρ. Φύλλου 94, Νόμος 4336/14-8-2015, σελ.1026-1027)

Σε απλά ελληνικά, ο βαθμός προώθησης του «νέου σχολείου» της Διαμαντοπούλου θα αξιολογηθεί τον Απρίλιο του 2016 ενώ η επαναφορά της αξιολόγησης, η αύξηση του διδακτικού ωραρίου και άλλα πολλά θα προωθηθούν με προτάσεις που θα υποβάλλει προς έγκριση τον Μάιο του 2016 το Υπουργείο στα κλιμάκια της τρόικας. Τα υπόλοιπα περί «εθνικού διαλόγου» μάλλον απευθύνονται σε όσους δεν έχουν μπει στον κόπο να ρίξουν μια ματιά στο Μνημόνιο Γ.

Υπάρχουν περιθώρια διαφοροποιήσεων; Βεβαίως και υπάρχουν. Ο ίδιος ο υπουργός παιδείας, φροντίζει να κλείσει τη συνέντευξή του στο Βήμα με μια αναφορά που αποδεικνύει ότι οι ευρωπαϊκές επιταγές και υποχρεώσεις μπορούν να υλοποιηθούν με βαλκανικό πνεύμα:

«Το πρώτο νομοσχέδιο που θα καταθέσει το υπουργείο Παιδείας όμως είναι ένα νομοσχέδιο για την ενισχυτική διδασκαλία που επανέρχεται από εφέτος στα σχολεία. Έχουμε εξασφαλίσει πιστώσεις. Θα λειτουργήσει δε αυτό και ως στοιχείο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, καθώς προσβλέπουμε στην εθελοντική βοήθειά τους. Γιατί λοιπόν όταν ένας εκπαιδευτικός προσφέρει δύο ώρες εθελοντικής εργασίας για τη διδακτική στήριξη των μαθητών να μην προσμετρείται αυτό ως κριτήριο στην αξιολόγησή του;»

(Ν. Φίλης, συνέντευξη στο Βήμα της Κυριακής, 11 Οκτώβρη 2015)

Αφίσα 2η του Τελευταίου Θρανίου

Για τις εκλογές του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Χαλκίδας στις 25 Νοεμβρίου 2015.


Αφίσα 1η του Τελευταίου Θρανίου

Για τις εκλογές του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Χαλκίδας.


Δευτέρα 16 Νοεμβρίου 2015

Το μήνυμα της εξέγερσης του Πολυτεχνείου 42 χρόνια μετά



     Κάθε Νοέμβρη, ο νους και η καρδιά όλων μας είναι εκεί, στο Πολυτεχνείο, στην εξέγερση των φοιτητών, της ηρωικής νεολαίας κατά της χουντικής τυραννίας, το Νοέμβρη του 1973.
    Το Πολυτεχνείο, δεν είναι, απλά, μια επέτειος. Είναι ένα σταθερό σημείο αναφοράς του αγώνα για δημοκρατία, ένα διαχρονικό σύμβολο της απαίτησης για ανεξαρτησία και λαϊκή κυριαρχία. Τα συνθήματα για «Ψωμί - Παιδεία – Ελευθερία» και «Εθνική Ανεξαρτησία», σήμερα, 42 χρόνια από την εξέγερση ενάντια στον ολοκληρωτισμό των συνταγματαρχών, ενάντια σε αυτούς που καταπατούσαν συστηματικά την ελευθερία των πολιτών και τα ανθρώπινα δικαιώματα, ηχούν  επίκαιρα και διαχρονικά.
     Σήμερα που ο λαός μας συνεχίζει να βρίσκεται αντιμέτωπος με τις σκληρές μνημονιακές πολιτικές που τον οδηγούν στην εξαθλίωση, αντιμέτωπος με τη διάλυση της Δημόσιας Δωρεάν Παιδείας και Υγείας, τα διδάγματα του Πολυτεχνείου μάς δείχνουν πως όταν ο λαός θέλει, μπορεί. Μπορεί και πρέπει να πάρει την υπόθεση των αγώνων στα χέρια του.  Να δώσει σκληρούς αγώνες για την παιδεία, για το εισόδημα, για τα εργασιακά, ασφαλιστικά και κοινωνικά  δικαιώματα, για τις δημοκρατικές κατακτήσεις  που αμφισβητούνται με βίαιο τρόπο.
      Οι Έλληνες εκπαιδευτικοί αλλά και το σύνολο των εργαζομένων με συνέπεια περιφρουρούμε τη δημοκρατία και το αγαθό της δημοσίας παιδείας. Ο ξεσηκωμός του Πολυτεχνείου μας εμπνέει και μας καθοδηγεί. 

      Το Πολυτεχνείο ζει. Ζει μέσα στις καρδιές όλων εκείνων που αντιλαμβάνονται ότι η ελευθερία είναι ένα αγαθό για το οποίο αξίζει να αγωνίζεται κανείς.

ΤΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΖΕΙ.


Από τη Δ.Ο.Ε. 

Κυριακή 15 Νοεμβρίου 2015

Βιβλία για την εξέγερση του Πολυτεχνείου

Προτάσεις βιβλίων παιδικής λογοτεχνίας με θέμα την εξέγερση του Πολυτεχνείου και τα μηνύματά του. Επιπλέον βιβλία για σχετικές εκδηλώσεις.

Άρθρο της Μαγδαληνής Καλαθέρη
δασκάλας στο 7ο Δημ. Σχολείο Χαλκίδας.


Η κυρά Δημοκρατία

Κωνσταντίνα Αρμενιάκου

εικονογράφηση: Πάνος Καψάσκης

Κέδρος, 2006

Την κυρά Δημοκρατία όλοι την αγαπούν στο μικρό χωριό, γι' αυτό τη διάλεξαν για αρχηγό. Τι θα συμβεί όμως όταν η κυρία Ρία η Δικτατορία πάρει με τη βία όλη την εξουσία; Μπορούν οι άνθρωποι να ζήσουν ευτυχισμένοι χωρίς τη Δημοκρατία; Ένα παραμύθι για να εξηγήσουμε στα παιδιά την αξία της Δημοκρατία και για να θυμόμαστε ότι: Όλοι μαζί, όλοι μαζί, είμαστε πάντα πιο δυνατοί.


Ντενεκεδούπολη 
Ευγενία Φακίνου
εικονογράφηση: Ευγενία Φακίνου
Κέδρος, 1999
Η Ντενεκεδούπολη είναι μια πολιτεία 

που είναι φτιαγμένη από ντενεκέδες.

Ζούσαν όλα πολύ ευτυχισμένα στην Ντενεκεδούπολη, ώσπου μια μέρα ένας ντενεκές ο Λαδένιος 

αποφάσισε να τους κυβερνήσει!




Η 17η Νοέμβρη 1973 στα σχολεία της πατρίδας μου

Τραγούδια  Μικρή Πολιτεία, 2011




(CD + ΒΙΒΛΙΟ) 
Το βιβλίο (σκληρό εξώφυλλο) περιέχει τους στίχους των τραγουδιών, τους δημιουργούς, σύντομα βιογραφικά των χορωδιών με φωτογραφίες, τα ονόματα των παιδιών που συμμετέχουν στις χορωδίες και άλλες πληροφορίες. 
Τραγουδούν : Παιδική χορωδία Σπύρου Λάμπρου, Παιδική χορωδία Animus, Μοντέρνα παιδική και νεανική χορωδία Γιώργου Σκλήκα. 




Η εξέγερση του Πολυτεχνείου
Φίλιππος Μανδηλαράς
εικονογράφηση: Ναταλία Καπατσούλια
Παπαδόπουλος, 2012 

Οι περιπέτειες της εξέγερσης του Πλυτεχνείου με χαριτωμένα και απλά στιχάκια , από τον Φίλιππο Μανδηλαρά, για να εντυπώνονται εύκολα στη μνήμη των παιδιών:
Στο Πολυτεχνείο αποφάσισε να κλειστεί,
απαγορεύσεις, φύλακές να μην τις φοβηθεί.
Γιατί το γνωρίζει πως πάλευε για την ελευθερία,
στον τόπο μας για να ξανάρθει η δημοκρατία



Τα αδέσποτα
συγγραφέας/ εικονογράφος Σοφία Ζαραμπούκα
Μεταίχμιο, 2010.

Η Μίνα" είναι το πρώτο βιβλίο της σειράς "Τα Αδέσποτα" 
της Σοφίας Ζαραμπούκα. Στα βιβλία της σειράς πρωταγωνιστές είναι τα αδέσποτα, που κυκλοφορούν
και σχολιάζουν όσα συμβαίνουν γύρω τους, 
ενώ ζουν και τις προσωπικές τους ιστορίες.
Στο πρώτο βιβλίο της σειράς τα αδέσποτα μας ξεναγούν στο Πολυτεχνείο, το Μουσείο, την Ακαδημία, το Πανεπιστήμιο, τη Βουλή, το Προεδρικό Μέγαρο και το Μέγαρο Μαξίμου, στα Εξάρχεια, στον Εθνικό Κήπο και... στο σπίτι μιας άλλης συγγραφέα, της Άλκης Ζέη. Εκεί, η Μίνα θα βρει μια φιλόξενη αγκαλιά, φροντίδα και αγάπη. Με λίγα λόγια... τον άνθρωπό της. 
Με το βιβλίο αυτό μαθαίνουμε και για το Πολυτεχνείο με την ευκαιρία της επετείου του. 

Όλη η σειρά αυτών των βιβλίων αποτελεί μια πρωτότυπη και ευρηματική προσέγγιση στην κοινωνική και πολιτική αγωγή, τη σύγχρονη Ιστορία και τη ζωοφιλία. Είναι εικονογραφημένα με την τεχνική των κόμικς και γραμμένα με χιούμορ.
Το βιβλίο μπορούμε να το ακούσουμε ξεφυλλίζοντάς το στον Μικρό Αναγνώστη.




Η σοφή ελιά - Δημοκρατία
Ειρήνη Καμαράτου - Γιαλλούση
εικονογράφηση: Γιώργος Σγουρός
Μίλητος, 2006.

Σ' ένα παράξενο περιβόλι οι καρποί δεν ήταν ευχαριστημένοι. 
Η κολοκύθα, που ήταν και αρχηγός, τους έβαζε να δουλεύουν σκληρά. 
Η πληρωμή τους ήταν ένας κουβάς νερό την εβδομάδα. 
Για το φραγκόσυκο ήταν αρκετό, όχι όμως και για το καρπούζι. 
Αποφάσισαν ότι αυτό δεν μπορούσε να συνεχιστεί άλλο, ξεσηκώθηκαν και ακολούθησαν το σχέδιο της σοφής ελιάς.




στο δάσος
συγγραφέας/ εικονογράφος Σοφία Ζαραμπούκα 
Πατάκης, 1999.


Τα ζώα του δάσους βρίσκονται μπροστά σ’ ένα μεγάλο δίλημμα: ποιο ζώο είναι καταλληλότερο για να γίνει αρχηγός των ζώων; Το πιο έξυπνο ή το πιο δυνατό;







Λίγα γαρύφαλλα για το Πολυτεχνείο
Κατερίνα Μουρίκη
εικονογράφηση: Νίκος Χριστοφοράκης
Διάπλαση, 2008

Η Κατερίνα Μουρίκη στο βιβλίο της "Λίγα γαρίφαλα για το Πολυτεχνείο" δίνει στα παιδιά την ευκαιρία να μάθουν απλά και κατανοητά την αξία της εξέγερσης του Πολυτεχνείου. Μέσα από τις μεστές ατάκες παππού και τις παιδιάστικες ερμηνείες του εγγονού του περνούν έννοιες όπως "Ελευθερία", "Δημοκρατία", "χούντα", "Λαϊκός ξεσηκωμός". 
Η σοφία και οι μνήμες του παππού Περικλή ανταμώνουν με την παιδική αφέλεια του Αλέξανδρου που κάνει συνειρμούς και συσχετίζει όσα βλέπει και ακούει με την προσωπική του καθημερινότητα. Παιδικές σκέψεις που παρότι προκαλούν γέλιο κρύβουν μικρές και μεγάλες αλήθειες της ζωής μας.

Περισσότερες πληροφορίες για το βιβλίο και παρουσίαση των εικόνων του στο ιστολόγιο της συναδέρφου Καλαθέρη Μ



Εκείνο το βράδυ
Θεατρική παράσταση για τη γιορτή του Πολυτεχνείο
Μαριάννα Δασκαλάκη, 
Γρηγόρη, 2005









Η σφεντόνα του Δαβίδ
Παντελής Καλιότσος
εικονογράφηση: Παντελής Καλιότσος
Εκδόσεις Πατάκη, 2001

O μικρόσωμος και ανίσχυρος Δαβίδ, μας λέει η Bίβλος, έχοντας για μοναδικό του όπλο μια σφεντόνα, εξόντωσε το σιδερόφρακτο γίγαντα Γολιάθ. H άνιση αυτή μονομαχία έγινε πριν από χιλιάδες χρόνια, επαναλαμβάνεται ωστόσο από καιρό σε καιρό μέχρι σήμερα. Συχνά οι ανίσχυροι νικάνε τους ισχυρούς. Aς θυμηθούμε, για παράδειγμα, την υπερδύναμη της Aμερικής που νικήθηκε από το μικροσκοπικό Bιετνάμ. Aς θυμηθούμε προπάντων το "Έπος της Aλβανίας". Eδώ μπορούμε στ’ αλήθεια να πούμε ότι τα τανκς υποχώρησαν μπροστά στις σφεντόνες. 
Πώς γίνεται αυτό το θαύμα; Iδού η απάντηση: Aν έχεις για σύμμαχό σου το Δίκιο και την Aλήθεια, μπορεί να χάσεις μερικές μάχες, τελικά όμως -αργά ή γρήγορα- θα κερδίσεις τον πόλεμο. Στην ιστορία αυτή θα δεις πώς τα κατάφεραν δεκαεννιά πιτσιρίκια της Δευτέρας Δημοτικού. Kαι θα τρίβεις τα μάτια σου!



Οι πελαργοί θα ξανάρθουν
Μαρούλα Κλιάφα
εικονογράφηση: Πόπη Σαββάτη, Γιώργος Γούλας
Κέδρος, 1990

Το βιβλίο ξεκινάει με τον ερχομό του πατέρα του Γιάννη, ενός δεκάχρονου αγοριού, που ζει στο Τρίκαλα στον καιρό της δικτατορίας.  Αυτή τη φορά ο πατέρας έχει ένα ξεχωριστό δώρο για τον Γιάννη από την Αθήνα.  Ένα ημερολόγιο που θα του εμπιστεύεται τα μυστικά του και τα περίεργα πράγματα που συμβαίνουν εκείνη την εποχή. Ο Γιάννης αρχίζει να γράφει πράγματα από την καθημερινή του ζωή και χωρίς να το καταλαβαίνει αντικατοπτρίζει την εικόνα της δικτατορίας που υπάρχει.




Τα γενέθλια
ΜυθιστόρημαΖωρζ Σαρή
Εκδόσεις Πατάκη, 2011


Η Άννα, οκτώ χρονών, ονειρεύεται πολύχρωμα μπαλόνια. Όμως, τα μπαλόνια σπάνε μ' έναν ξερό ήχο. Έχει ξημερώσει η 21η Απριλίου. Τα τανκς βγήκανε στους δρόμους της Αθήνας. Η ζωή της Άννας αναποδογυρίζεται. Δε θα γιορτάσει τα γενέθλιά της. Θα μεγαλώσει με ιδανικό το νονό της, τον καθηγητή, που της μαθαίνει με τις πράξεις του τι πάει να πει ελευθερία.



Τα μαγικά μαξιλάρια
Ευγένιος Τριβιζάς
μετάφραση: Βαγγέλης Παυλίδης
Εκδόσεις Πατάκη, 1996

Στη χώρα του άπληστου Βασιλιά Αρπατίλαου απαγορεύονται οι ...Κυριακές, τα πάρτυ γενεθλίων, οι παιδικές χαρές, μέχρι και ο λόξυγγας! Όλοι δουλεύουν νύχτα-μέρα για να γεμίζει με διαμάντια το θησαυροφυλάκιό του Βασιλιά. Ο καταχθόνιος σύμβουλός του, Σαυρίλιος Βρισελιέ, σχεδιάζει να καταργήσει ακόμη και τα όνειρα με την καινούργια του εφεύρεση, τα «εφιαλτικά μαξιλάρια», για να δουλεύουν όλοι περισσότερο, χωρίς γκρίνιες και παράπονα. Όμως σε αυτή την απόπειρα θα βρει απέναντί του την αντίσταση των παιδιών, που με τη βοήθεια του δασκάλου τους θα προσπαθήσουν να ανατρέψουν το τρομερό σχέδιο.



Το χρονικό των τριών ημερών 
Κωστούλας Μητροπούλου
Κέδρος, 1990 (επανέκδοση 2002).


Το «Χρονικό των τριών ημερών» γράφτηκε όσο γινόταν πιο "πιστά" και αληθινά από έναν ευαίσθητο και ευάλωτο «θεατή» που προσπάθησε να συνδυάσει την προσωπική οδυνηρή εντύπωση από τα γεγονότα με την αντικειμενικότητα της αλήθειας σ’ αυτά τα ίδια τα γεγονότα. (. . .) «Εδώ Πολυτεχνείο, εδώ Πολυτεχνείο. Σας μιλάει ο Ραδιοφωνικός Σταθμός των ελεύθερων αγωνιζόμενων φοιτητών, των ελεύθερων αγωνιζόμενων Ελλήνων. Εμείς οι ελεύθεροι Έλληνες φοιτητές, που για τρίτη σήμερα μέρα εξακολουθούμε τον αγώνα μας δηλώνουμε ότι είμαστε άοπλοι. Βρισκόμαστε άοπλοι απέναντι στα τάνκς. Εδώ Πολυτεχνείο, εδώ Πολυτεχνείο. . .». 


Από το Ψηφιακό σχολείο διαβάζουμε απόσπασμα πατώντας εδώ.



Πολυτεχνείο 73
Εορταστική ανθολογία Γιάννη Γιάννου ,   
Gutenberg - Γιώργος & Κώστας Δαρδανός, 2005

Η εξέγερση του Πολυτεχνείου έχει περάσει πια στην ιστορία. Ο εορτασμός της επετείου της καθιερώθηκε από την Πολιτεία επίσημα να γίνεται στις 17 Νοεμβρίου, ως ημέρας απόδοσης τιμής σ' αυτούς που αγωνίστηκαν και έπεσαν για την Ελευθερία. Μια εορταστική εκδήλωση πρέπει να έχει ένα περιεχόμενο και μια μορφή. Για πρακτικούς λόγους υπήρξε η ανάγκη ενός βιβλίου βοηθήματος, μιας Ανθολογίας, στην οποία θα μπορεί κανείς να βρει  - συγκεντρωμένο πια - λογοτεχνικό και άλλο υλικό για την οργάνωση μιας περιεκτικής και μορφολογικά άρτιας εκδήλωσης, αντάξιας του έπους της εξέγερσης του Πολυτεχνείου. Κι αυτός ακριβώς είναι ο σκοπός του βιβλίου αυτού.


Πηγές για την ανάρτηση: 

Εκπαιδευτική πύλη «Ακολούθησε τον Οδυσσέα»


Πατώντας πάνω στην εικόνα μεταφέρεστε στην εκπαιδευτική πύλη του Υπουργείου Πολιτισμού. Εκεί ο ταξιδευτής Οδυσσέας θα σας οδηγήσει σε ένα συναρπαστικό ταξίδι στον ελληνικό πολιτισμό από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα.

Καλεί για συνταξιδιώτες του μαθητές, εκπαιδευτικούς και όσους ενδιαφέρονται να μάθουν για την πολιτιστική μας κληρονομιά με πρωτότυπο και ψυχαγωγικό τρόπο.

Το εκπαιδευτικό υλικό αφορά δεκατέσσερις θεματικές ενότητες που καλύπτουν ένα χρονικό φάσμα από την Εποχή του Χαλκού έως και τον 20ο αι. Για κάθε θεματική ενότητα προβλέπεται διαδρομή για δασκάλους και διαδρομή για τα παιδιά με κείμενα και προτάσεις.

Οι δάσκαλοι μπορούν να βρουν:
– ψηφιακά έντυπα με ενδιαφέροντα θέματα και οδηγούς περιήγησης για σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους σε όλη την Ελλάδα

– προτάσεις για να πραγματοποιήσετε με τους μαθητές σας ατομικές και ομαδικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες και παιχνίδια
– υποστηρικτικό υλικό για την καλύτερη αξιοποίηση του περιεχομένου της Πύλης, όπως προτάσεις επίσκεψης σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους, εκπαιδευτικούς στόχους και λύσεις των προτεινόμενων δραστηριοτήτων, σύνδεση των θεματικών ενοτήτων με τη σχολική ύλη και σχετική βιβλιογραφία.


Οι μαθητές μπορούν να ταξιδέψουν στο χρόνο μαθαίνοντας για τον ελληνικό πολιτισμό και τη ζωή των ανθρώπων σε διάφορες εποχές με:

– προτάσεις για πρωτότυπες ατομικές και ομαδικές δραστηριότητες και παιχνίδια στο σπίτι ή στο σχολείο
– ψηφιακά έντυπα με ενδιαφέροντα θέματα και οδηγούς περιήγησης για σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους σε όλη την Ελλάδα.

Και άλλα…

Ο κόμβος «Ακολούθησε τον Οδυσσέα» είναι διαθέσιμος στο url: http://www.educational.diadrasis.net/ και στην ανωτέρω εικόνα.

Διημερίδα για τη Ρόζα Ιμβριώτη

Αναδημοσίευση από το Σκασιαρχείο

Πρόγραμμα διημερίδας για τη Ρόζα Ιμβριώτη

Κινηματογράφος «Αλκυονίδα» / Σχολείο ‘Ρόζα Ιμβριώτη’
29 – 30 Νοεμβρίου 2015
Ροζα Ιμβριωτη





Στις 29 Νοέμβριου το πρώτο μέρος της εκδήλωσης για τη Ρόζα Ιμβριώτη θα πραγματοποιηθεί στον κινηματογράφο «Αλκυονίδα» (Ιουλιανού 42 – 44, 11:00 – 15:00) και στις 30 Νοέμβριου, το δεύτερο μέρος της εκδήλωσης, θα γίνει στο σχολείο της Ρόζας στην Καισαριανή (πίσω από το Νήαρ Ήστ, 16:00 – 19:00). Η διημερίδα γίνεται με αφορμή τα εκατό τεύχη του περιοδικού «Παιδεία και Κοινωνία» (2005 – 2015) και τον τίτλο του περιοδικού, ο οποίος είναι το τελευταίο βιβλίο της Ρόζα Ιμβριώτη, μέσα από το οποίο είχαμε τη δυνατότητα να γνωρίσουμε το ύστερο έργο της. Υποθηκεύοντας το μέλλον με την αποκατάσταση και την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου της, ένα μελλοντικό ντοκιμαντέρ για τη ζωή της και μια ιστορική αναφορά στο χώρο του σπιτιού της στη γειτονιά του Γκύζη (Άγιος Ελευθέριος), για να λειτουργεί ως μνήμη για τους εκπαιδευτικούς και την κοινότητα, ελπίζουμε σ’ αυτή η διημερίδα και σ’ όλα αυτά που κάνουν αμφίδρομες τις σχέσεις σχολείου και κοινωνίας.   


29 Νοεμβρίου 2015 / Κινηματογράφος «Αλκυονίδα»

11:00 – 11:15
Άνοιγμα της εκδήλωσης από την συντακτική επιτροπή του περιοδικού «Παιδεία και Κοινωνία» – Χαιρετισμός από τον Χαράλαμπο Μπαλτά
11:20 – 12: 30
Πρώτη Συνεδρία  – Ζητήματα Ειδικής Αγωγής
Συντονισμός από την Δέσποινα Καρακατσάνη
Δέσποινα Καρακατσάνη (Καθηγήτρια Πανεπιστήμιου Πελοποννήσου – Παιδαγωγική Ομάδα. «Το Σκασιαρχείο»), «Η Ρόζα Ιμβριώτη για την Ειδική Αγωγή» (11:20 – 11:40)
Παναγιώτης Χηνάς (σχολικός ψυχολόγος) «Η Ρόζα Ιμβριώτη και η διεπιστημονική ομάδα (1937 – 1946): ο ρόλος της ως ψυχολόγος» (11:40 – 12:00)
Αντωνία Χαρίση (Ειδική Παιδαγωγός, Δρ Ιστορίας της Εκπαίδευσης), «Παιδαγωγική και Υγιεινολογική οργάνωση του Πρότυπου Ειδικού Σχολείου Αθηνών (ΠΕΣΑ) την πρώτη περίοδο (1937 – 1940)» (12:00 – 12:20)
Παρεμβάσεις – Συζήτηση – διάλειμμα
12:50 – 13:40
Δεύτερη Συνεδρία  – Ζητήματα Ιστορίας
Συντονισμός από τον Άλκη Ρήγο
Χρύσα Χρονοπούλου – Πανταζή (Δρ φιλοσοφίας, συγγραφέας), «Υπόθεση Μαρασλειακά: η Ρόζα Ιμβριώτη αιχμή του δόρατος (12:50 – 13:10)
Χαράλαμπος Μπαλτάς (δάσκαλος – Παιδαγωγική Ομάδα «Το Σκασιαρχείο»), «Η παιδεία και η παιδαγωγική της αντίστασης» (13:10 – 13:30)
Πόπη Λεγάκη (σκηνοθέτης), «Δουλεύοντας ένα μελλοντικό ντοκιμαντέρ για τη Ρόζα» (13:30 – 13:50)
Παρεμβάσεις – Συζήτηση
13:50 – 15:00
Τρίτη Συνεδρία – Αρχιτεκτονική και Παιδαγωγική: το σχολείο της Ρόζας από το μεσοπόλεμο μέχρι σήμερα
Συντονισμός από τον Χαράλαμπο Μπαλτά
Μάρω Καρδαμίτση – Αδάμη (Υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής στο Μουσείο Μπενάκη), «Οι αρχιτέκτονες και το σχολικό κτίριο του ’30» (13:50 – 14:10)
Ίριδα Τσεβρένη (αρχιτέκτονας), «Τα παιδιά του Πειραματικού Ειδικού Σχολείου Αθηνών ‘Ρόζα Ιμβριώτη’ οραματίζονται και σχεδιάζουν τον κήπο του σχολείου τους» (14:10 – 14:30)
Γρηγόρης Πολυχρονάκης (Διευθυντής του Ειδικού Σχολείου ‘Ρόζα Ιμβριώτη’), «Σχολείο ‘Ρόζα Ιμβριώτη’ και Δημοτική αρχή: σχέσεις ‘στοργής’»
(14:30 – 14:50)
Παρεμβάσεις – Συζήτηση

  30 Νοεμβρίου 2015 / Σχολείο ‘Ρόζα Ιμβριώτη’ (Καισαριανή)

16:00 – 19:00
Συντονισμός Χαράλαμπος Μπαλτάς
Βιωματικός περίπατος στο σχολείο της Ρόζας Ιμβριώτη (Καισαριανή)
Άνοιγμα της εκδήλωσης του περιοδικού «Παιδεία και Κοινωνία» από τον Διευθυντή του σχολείου Γρηγόρη Πολυχρονάκη (16:00 – 16:20)
Χρύσα Χρονοπούλου – Πανταζή (Δρ φιλοσοφίας, συγγραφέας), «Περπατώντας στο σχολείο της Ρόζας: ανάπλαση της ιστορίας» (16:20 – 17:20)
Αντωνία Χαρίση (Ειδική Παιδαγωγός, Δρ Ιστορίας της Εκπαίδευσης), «Το πρότυπο σχολείο Αθηνών ως πρότυπο ζωής» (17:20 – 18:20)
Χαράλαμπος Μπαλτάς (δάσκαλος – Παιδαγωγική Ομάδα «Το Σκασιαρχείο»), «Κωνσταντίνος Καλαντζής (‘Θεσσαλός’): ένα μάθημα κάτω από το κυπαρίσσι του» (18:20 – 18:40)
Παρεμβάσεις – Συζήτηση

Τα ζητήματα που τίθενται με αφορμή τη διημερίδα για τη Ρόζα Ιμβριώτη αφορούν όλους εμάς που εμπλεκόμαστε στο σχολείο της κοινότητας, την σημερινή ιδιότητα του πολίτη, την υπαίθρια διδασκαλία, την εδική αγωγή, την παιδαγωγική της αντίστασης, την αποσχολειοποίηση και το άνοιγμα του σχολείου στη γειτονιά, το όραμα για τον κοινωνικό μετασχηματισμό και την ανάδυση των κοινών, την διδακτική της πολιτικής στα σχολεία, τον φεμινισμό, την παρουσία της ιστορικής σκέψης στη ζωή, την ιστορική τεκμηρίωση του παρελθόντος, τον φεμινισμό, την εφαρμογή παιδαγωγικών ιδεών στην πράξη κι εν γένει αυτό που αποκαλούμε κριτική και θεσμική παιδαγωγική. Ας τιμήσουμε τη Ρόζα με την παρουσία μας! 

Σάββατο 14 Νοεμβρίου 2015

Η Εποχή της Απόγνωσης: θερίζοντας τη θύελλα της δυτικής υποστήριξης στην εξτρεμιστική βία.


Άρθρο του Chris Floyd 
(μετάφραση Σύλβια Βαρνάβα)
Αναδημοσίευση από την Αλφαβήτα

Εμείς, η Δύση, ανατρέψαμε τον Σαντάμ με τη βία. Εμείς, αναντρέψαμε τον Καντάφι με τη βία. Προσπαθούμε να ανατρέψουμε τον Άσαντ με τη βία. Σκληρά καθεστώτα όλα - αλλά πολύ λιγότερο δρακόντεια από τη Σαουδική Αραβία που είναι σύμμαχός μας, και άλλες τυραννίες σε όλο τον κόσμο. Ποιο ήταν το αποτέλεσμα αυτών των παρεμβάσεων; Μια κόλαση στη γη, μια κόλαση που μεγαλώνει όλο και περισσότερο και γίνεται πιο επιθετική από χρόνο σε χρόνο.
Χωρίς το αμερικανικό έγκλημα του επιθετικού πολέμου κατά του Ιράκ – ο οποίος, από τις μετρήσεις που προβάλλονται από τις ίδιες τις δυτικές κυβερνήσεις, άφησε πίσω του περισσότερους από ένα εκατομμύριο αθώους νεκρούς - δεν θα υπήρχε ISIS, ούτε "Αλ Κάιντα στο Ιράκ." Χωρίς την χρηματοδότηση της Σαουδικής Αραβίας και της Δύσης και τον εξοπλισμό ενός κράματος εξτρεμιστικών σουνιτικών ομάδων σε ολόκληρη την Μέση Ανατολή, που χρησιμοποιούνται ως υποκατάστατα για να χτυπηθεί το Ιράν και οι σύμμαχοί του, δεν θα υπήρχε ISIS. Ας πάμε ακόμα πιο πίσω. Χωρίς την άμεση, εκτεταμένη και σκόπιμη δημιουργία από τις Ηνωμένες Πολιτείες και τους Σαουδάραβες συμμάχους της, μιας παγκόσμιας κίνησης ένοπλων σουνιτών εξτρεμιστών κατά τη διάρκεια των διοικήσεων του Κάρτερ και του Ρέιγκαν, δεν θα υπήρχε κανένας «πόλεμος κατά της τρομοκρατίας», ούτε θα υπήρχαν οι τρομοκρατικές επιθέσεις στο Παρίσι.
Και πάλι, ας είμαστε όσο το δυνατόν σαφέστεροι: ο καταχθόνιος κόσμος στον οποίο ζούμε σήμερα είναι το αποτέλεσμα της σκόπιμης πολιτικής και των δράσεων που αναλαμβάνονται από τις Ηνωμένες Πολιτείες και τους συμμάχους τους κατά την διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών. Ήταν η Ουάσιγκτον που οδήγησε ή / και στήριξε την ισοπέδωση της κοσμικής πολιτικής αντίστασης σε όλη τη Μέση Ανατολή, προκειμένου να εκδιώξει μη συνεργάσιμους ηγέτες, όπως τον Νάσερ και να στηρίξει διεφθαρμένους και στυγνούς δικτάτορες, που θα προωθούσαν την ατζέντα των ΗΠΑ που ήταν η πολιτική κυριαρχίας και η εκμετάλλευση των πόρων.
Η ανοικτή ιστορία του τελευταίου μισού αιώνα είναι πολύ σαφής στο θέμα αυτό. Πηγαίνοντας όλο τον δρόμο πίσω στην ανατροπή της δημοκρατικής κυβέρνησης του Ιράν το 1953, οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν σκόπιμα και συνειδητά σπρώξει τις πιο ακραίες θρησκευτικές ομάδες, προκειμένου να υπονομεύσουν μια ευρύτερη βάση κοσμικής αντίστασης στην κυριαρχία της ημερήσιας διάταξης.
Γιατί ν’ αναφέρεται αυτή η «αρχαία ιστορία», όταν φρέσκο ​​αίμα ρέει στους δρόμους του Παρισιού; Επειδή το αίμα δεν θα έρεε, εάν δεν υπήρχε αυτή η «αρχαία» ιστορία και επειδή η αντίδραση στον πιο πρόσφατο απόηχο της διακομματικής καλλιέργειας του θρησκευτικού εξτρεμισμού από την Ουάσιγκτον εδώ και δεκαετίες, θα είναι σίγουρα περισσότερη αιματοχυσία, περισσότερη καταστολή και πιο βίαιες επεμβάσεις. Που με τη σειρά τους, αναπόφευκτα, θα παράγουν ακόμη περισσότερες θηριωδίες και αναστάτωση, σαν αυτές που βλέπουμε στο Παρίσι.
Γράφω βρισκόμενος σε απόγνωση. Απόγνωση, φυσικά, από την αχρειότητα που επέδειξαν οι δολοφόνοι των αθώων στο Παρίσι, αλλά ακόμα βαθύτερη απόγνωση για την αχρειότητα των σκανδαλωδών δολοφόνων, που μας έφεραν σε αυτό το άθλιο σημείο της ανθρώπινης ιστορίας: αυτά τα επιχρυσωμένα άτομα, που μπήκαν στις αίθουσες της εξουσίας εδώ και δεκαετίες στους υψηλούς θαλάμους της Δύσης, σκοτώνοντας εκατοντάδες χιλιάδες αθώους ανθρώπους, συνθλίβοντας την κοσμική αντιπολίτευση ευνοώντας δικτάτορες – και ξανά, ξανά και ξανά - υποστηρίζοντας, χρηματοδοτώντας και εξοπλίζοντας μερικούς από τους πιο επιθετικούς σεχταριστές στη γη.
Και μία ακόμη αιτία της απόγνωσης: ότι, παρόλο που αυτή η ιστορική καταγραφή είναι εκεί ανοιχτή και γνωστή, υπάρχει άμεσα διαθέσιμη από τις πιο επικρατούσες πηγές, αγνοείται και θα συνεχίσει να αγνοείται πλήρως, τόσο από τους παίχτες της εξουσίας όσο και από το ίδιο το κοινό. Οι τελευταίοι θα συνεχίσουν να στηρίζουν τους πρώην, καθώς αναπαράγουν και αναμασούν τις ίδιες παλιές πολιτικές παρέμβασης, τις ίδιες παλιές ατζέντες της κυριαρχίας και της απληστίας, ξανά και ξανά και ξανά - δημιουργώντας ολοένα και πιο νέες κολάσεις για να ζούμε μέσα σε αυτές όλοι μας και δηλητηριάζουν τις ζωές των παιδιών μας και όλων εκείνων που θα έρθουν μετά από εμάς.